Dirbame, mokame mokesčius, tikėdamiesi, kad sutrikus sveikatai bus galima gauti nemokamą gydymą. Nemokamą gydymą gauti, žinoma, yra įmanoma, tik, deja, ne iš karto. Ar jūs, kankinama (-as) skausmo, lauktumėte keturias savaites, kol galėsite patekti pas ligos specialistą, ar rinktumėtės susimokėti keliasdešimt litų, kad pas gydytoją patektumėte be eilės tą pačią ar kitą dieną?

Skausmo vedini mokame papildomai

  Jonas (vardas pakeistas) darbo metu patyrė traumą, todėl kreipėsi į polikliniką, tačiau ten suteiktos paslaugos jokių teigiamų rezultatų nedavė. Todėl vyras, gavęs siuntimą iš šeimos gydytojo, nutarė kreiptis konsultacijai pas traumatologą Šiaulių respublikinėje ligoninėje. Kadangi Jonas turėjo siuntimą, jis pabandė pasinaudoti ligoninės teikiamomis elektroninėmis paslaugomis, registruojantis pas gydytoją traumatologą. Skausmų kamuojamas vyras labai nusivylė, kai pamatė, kad artimiausias laisvas vizitas pas bet kurį traumatologą yra tik po daugiau nei keturių savaičių. Tiek laukti žmogus negalėjo, todėl paskambino į registratūrą, kur jam buvo maloniai pasiūlyta atvykti jau kitą dieną, tačiau Joną taip pat informavo, kad už gydytojo konsultaciją reikės susimokėti. Su tokios sąlygomis Jonas sutiko, nes skausmas buvo iš tiesų didelis.

  Vyrui nuvykus į ligoninę, jį užregistravo ir liepė palaukti prie tam tikro kabineto. Laukti nereikėjo nei 10 minučių, kai vyras jau buvo gydytojo kabinete. Ten jam nustatė diagnozę, liepė nusipirkti vaistų ir vienkartinį švirkštą bei sugrįžti pas gydytoją. Po atliktos procedūros Jonas buvo paprašytas susimokėti, todėl ant gydytojo stalo paliko 100 litų, nes tokią sumą nurodė gydytojas. Vyras susimokėti buvo pasiruošęs, tačiau jį labiausiai nustebino tai, kad prisijungęs prie savo asmeninių duomenų Valstybinės ligonių kasos duomenų bazėje pamatė, kad už vizitą pas gydytoją buvo sumokėta iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau - PSDF) lėšų.

  Jonas teiravosi, kodėl papildomai sumokėjus už gydytojo konsultaciją ne eilės tvarka, gydytojo konsultacijos ir gydymo išlaidos vis tiek buvo apmokėtos Valstybinės ligonių kasos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų. Vyras yra pasipiktinęs, kad galėjo būti taip, jog gydytojas jo apžiūros išlaidas įformino, padengiant jas iš  PSDF lėšų, o jo sumokėtus pinigus „įsidėjo į kišenę“. Taigi šioje situacijoje nuketėjo ne tik Jonas, bet ir visi kiti eilėje laukę pacientai.

  Seimo narė A. Zuokienė mano, kad jeigu jau yra teisiškai įformintas pacientų priėmimas ne eilės tvarka už atitinkamą mokestį, tai tokie pacientai neturėtų laukti prie to pačio kabineto su pagal eilę užsirašiusiais pacientais arba pacientams ne eilės tvarka patenkantiems pas gydytoją turi būti skirtas atskiras laikas. Nes kai prie vieno kabineto laukia vienas pacientas užsiregistavęs eilės tvarka, o kitas susimokėjęs papildomai, kad patektų ne eilės tvarka, nebelieka skaidrumo, todėl atsiranda pasipiktinimas tarp pacientų, bei tokia neskaidri situacija sukuria galimybę gydytojams piknaudžiauti.

Seimo narė kreipėsi į Valstybines ligonių kasas

  Seimo narė Agnė Zuokienė sulaukusi šios istorijos, iš karto kreipėsi į Valstybines ligonių kasas (toliau - VLK) su prašymu paaiškinti, kokiais atvejais gydytojai gali prašyti paciento mokėti už suteiktas paslaugas ne kasoje, kada reikia susimokėti už mokamą konsultaciją – prieš ar po paslaugos suteikimo, ar teisėtai buvo paciento paprašyta susimokėti už atliktą procedūrą, t.y. įsigyto preparato suleidimą?

  VLK specialistai siekdami tinkamai atsakyti į pateiktus klausimus, kreipėsi į Respublikinę Šiaulių ligoninę, kurios administracija informavo, kad ligoninėje yra patvirtinta tvarka, kai už mokamas paslaugas pacientai darbo dienomis moka tik į ligoninės kasą, o po darbo valandų, savaitgaliais ar švenčių dienomis už mokamas paslaugas gali sumokėti visų ligoninės padalinių priėmimo-skubios pagalbos skyriuose, kur pinigų gavimas patvirtinamas išduodant pinigų paėmimo kvitą. Ligoninės medicinos darbuotojas gali padėti sumokėti už mokamas paslaugas pacientams, kurie dėl sveikatos būklės negali to padaryti patys, tačiau atliktą veiksmą turi įrodyti pacientui pateiktas čekis.

   Ligoninės administracijos darbuotojai taip pat informavo, kad pacientas už konsultacijas ne eilės tvarka ar be siuntimo sumoka po paslaugos suteikimo, nes tik tada galima įvertinti, kokio lygio ir sudėtingumo buvo suteikta paslauga, ir ją įkainoti. Savo sutikimą gauti mokamą paslaugą pacientas patvirtina parašu ant mokamų paslaugų apskaitos lapo. Tačiau į klausimą, ar teisėtai buvo paciento paprašyta susimokėti už atliktą procedūrą, t.y. įsigyto preparato suleidimą, ligoninės adminstracija atsakymo nepateikė, nes atsakyti į šį klausimą ji galėtų tik sužinojusi tikslius paciento duomenis, t.y. vardą, pavardę bei datą, kada buvo suteikta paslauga.

Kada reikia mokėti?

  Kiekvienas pacientas, kuris yra apdraustas privalomuoju sveikatos draudimu, turi teisę į konsultacijas, kurios yra nemokamos, t.y. kurios yra apmokamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų. Norint gauti nemokamą gydytojo konsultaciją, gali tekti palaukti iki keturių savaičių, tokia dažniausiai būna eilė pas bet kurios specializacijos gydytoją. Tačiau jeigu jūs nenorite ar negalite laukti tiek ilgai, galima pas gydytoją patekti ir greičiau, tačiau reikės susimokėti papildomai. Pacientai, kurie už konsultacijas susimoka patys, pas specialistus gali patekti, kai neturi šeimos gydytojo siuntimo, kai nori su gydytoju pasikonsultuoti skubos tvarka, t.y. tą pačią ar kitą dieną, taip pat kai nori gauti papildomų paslaugų. Šiais atvejais pacientas moka bazinį konsultacijos įkainį, kuris yra patvirtintas Sveikatos apsaugos ministro įsakymu. Paslaugų įkainiai yra skelbiami kiekvienos ligoninės internetiniame tinklalapyje.

  Taigi jeigu jūs norit gauti gydytojo – specialisto konsultaciją ne eilės tvarka, t.y. nelaukiant keturių ar daugiau savaičių, ar be šeimos gydytojo siuntimo, tada jums už konsultaciją ar gydymą reikės susimokėti papildomai. Tačiau nepamirškite, kad turite pasirašyti, kad sutinkate gauti papildomai apmokamas paslaugas, ir sumokėti atitinkamai nurodytą sumą reikia ne gydytojui, o kasoje, kur jums taip pat turi pateikti pinigų priėmimo kvitą ar čekį.

  Tačiau vis tiek lieka neaišku, kodėl Jonui sumokėjus už atliktą procedūrą ne eilės tvarka, už jo gydymą taip pat buvo mokėta ir iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų? Vyro istorijos atveju yra tikėtina, kad jeigu jo gydymo išlaidos buvo padengtos iš PSDF lėšų, tai jis neteisėtai buvo užregistruotas kaip pacientas, laukęs gydytojo konsultacijos eilės tvarka. Todėl Jono pinigai nukeliavo ne į ligoninės sąskaitą, o į gydytojo kišenę. Šiuo atveju nukentėjo kiti pacientai, kurie laukė eilėje pas gydytoją, taip pat buvo apgautas ir Jonas, kuris dėl nežinojimo pakliuvo į nesąžiningo gydytojo piknaudžiavimo pinkles.